Herbora | Ademhalen
50786
page-template-default,page,page-id-50786,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_width_290,smooth_scroll,side_menu_slide_from_right,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Ademhalen

Goed ademhalen: Een verademing!

Een rustige ademhaling en rust in je hoofd gaan hand in hand: adem rustig en ook je brein komt tot rust. In mijn praktijk werk ik veel met de ademhaling, omdat dit een belangrijke ingang is naar een manier die je laat zien hoe je zelf op de rem kan trappen ten behoeve van je gezondheid, je energieniveau, je welbevinden. Ik laat je kennis maken met ontspannings- en ademhalingsoefeningen, je wordt je bewust van je ademhaling en je zult merken dat als je in de rust komt, je ook veel beter kunt luisteren naar wat je lichaam en je innerlijke stem jou wil zeggen!

‘Ademhalen: simpel, krachtig, zonder bijwerkingen’

Als je geboren wordt dan geef je met je eerste ademteug aan dat je wilt leven! Je ademt in en je verbindt als het ware je Goddelijke oorsprong met je Aardse lichaam. En je adem blijft bij je zo lang je leeft! En een goede ademhaling blijkt een waarborg te zijn voor gezondheid in alle opzichten. Dit blijkt uit diverse studies die hier over gedaan zijn. Een goede ademhaling voorziet het lichaam van voldoende zuurstofopname en koolzuur afgifte, dat gaat tot diep in al onze lichaamscellen. Ook maakt een goede ademhaling dat je goed in je lijf komt te zitten, dat je dus geaard bent en dat je aura ook nog eens stevig wordt, zodat je minder vatbaar wordt voor een veelheid van indrukken en invloeden vanuit je omgeving. Je zult je minder gauw moe voelen. Zelfs als er al ziekte is geconstateerd in je lichaam dan draagt een goede ademhaling bij aan het herstel van het zelfgenezend vermogen van je lichaam.

Wat is een goede ademhaling?

Bij een goede ademhaling in rust adem je rustig in, door de neus, niet te diep, naar je onderbuik, je onderrug, je flanken: je inademing gaat dus eigenlijk richting je bekken. De uitademing gebeurt eigenlijk passief, je laat ‘los’, waarbij je voelt dat je lichaam zich ontspant. Kort gezegd is een goede ademhaling zo: je ademt in naar je onderrug/buik, je ademt uit, waarbij je de uitademing langer laat duren dan de inademing, na de uitademing zorg je voor een pauze en wacht je totdat je lichaam weer vraagt om een inademing. In rust is het genoeg dat je zo’n 6-10 keer per minuut ademhaalt.

Hoe komt het dat de ademhaling van veel mensen verstoord is?

De bron van oorzaken van een verstoorde ademhaling (te snel, ingehouden, te diep) is onze manier van leven. Meer dan ooit staan we bloot aan spanningen: indrukken via de media, de sociale media, aanhoudende geestelijke druk door situaties op de werkvloer, gezin, relatie, maatschappij. Ik heb eens gelezen dat wij op één dag net zoveel met indrukken te maken krijgen als iemand uit de middeleeuwen in een heel leven! Deze stress heeft direct invloed op de ademhaling.

Veel mensen hebben een ademhaling die boven de 20 keer per minuut ligt, dat komt overeen met een ademhaling die nodig is als je 18 kilometer per uur tegen de wind in moet fietsen. Normaal neem je tijdens zo’n fietstocht even een pauze, maar voor veel mensen is deze ademfrequentie normaal geworden in rust! Ook in de nacht, tijdens de slaap gaat deze snelle ademhaling door, terwijl het lichaam zich juist wil herstellen. Dit kost ongelooflijk veel energie en het maakt dat je ’s morgens niet uitgerust en fit wakker wordt.

Ook onze voeding heeft invloed op je ademhaling, denk daarbij aan koffie, alcohol, chocolade, suiker, melkproducten, bordje spareribs en vlees in het algemeen, bepaalde E-stoffen. En natuurlijk beïnvloedt lichamelijke- en geestelijke pijn en angst ook je ademhaling. Ook een gespannen of verkeerde houding van je lichaam, strakke kleding en overgewicht belemmeren een goede ademhaling. Deze ademhaling zorgt er ook weer voor dat je in je angst blijft hangen, dat de pijn erger wordt, dat je niet kunt afvallen, dat je niet kunt herstellen etc. Je houdt veel cirkels in stand!

In echte stress situaties is het handig dat je ademhaling versnelt, je bloeddruk omhoog gaat, je hartslag versnelt, je hulpademhalingsspieren actief zijn, allemaal zaken die helpen om je lichaam in staat van paraatheid te brengen om te kunnen vluchten of te moeten vechten, dat is wel zo handig als je oog in oog met een leeuw staat. Je spijsvertering en alle andere functies van je lichaam staan op een laag pitje, die heb je ook niet nodig als je echt in gevaar bent, dat komt later wel weer. Tegenwoordig houden we ons lichaam bijna ‘24/7’ in staat van paraatheid met alle gevolgen van dien.

Onze taal kent ook diverse uitdrukkingen die het verband laten zien tussen de ademhaling en onze gemoedstoestand: ‘Ik hapte naar adem’, ‘de adem stokte in mijn keel’, ik kreeg het er benauwd van’, we luisterden ademloos’, ‘een zucht van verlichting’, ‘opgelucht ademhalen’. Sommige ideeën waarmee we groot gebracht zijn, stimuleren niet echt een goede (buik)ademhaling: ‘Kop op’, ‘borst vooruit’, ‘billen intrekken, schouders naar achteren’, trek je buik eens in’…etc.!

Welke tekenen wijzen op een verstoorde ademhaling?
  • Pijn in je schouders of nek (doordat je ademhaling ‘hoog’ zit, moet je lichaam je hele borstkas optillen om je longen ruimte te geven, de zogenaamde hulpademhalingsspieren)
  • Gejaagdheid, een algemeen gevoel dat steeds bij je is
  • Vaak zuchten of gapen
  • Vermoeidheid, hartkloppingen
  • Koude voeten en handen
  • Spijsverteringsproblemen

Er bestaat een hele lijst van klachten die voortkomen uit een verstoorde ademhaling. Hiervoor verwijs ik graag naar het boek ‘Verademing’ van Coen de Jong en Bram Bakker, uitgeverij ‘de Lucht’